ソーシャルメディアは、ストック&フローで考える

昨日のGoogle Developers Day 2009をtwitter中継していたときのことです。
Google Waveのデモを見ているときに、ふとZimbraを思い出したので、それをつぶやいたのですが、気がつくと、その後すぐにZimbraのtwitterからフォローされていました。


・Zimbra, Inc on Twitter
それも、私の更新の直後のフォローだったことも大きな驚きでした。
これはまさに企業によるソーシャルメディアへの「参加」です。
これまで、ソーシャルメディア対応を考えるときに、企業はいかに情報を発信するか、流通させるかという視点ばかり強調されてきましたが、これからは、企業が「参加」することについて、真剣に考えなければならないと思います。
一方で、自分たちが参加する体制ができていない企業が、容易にソーシャルメディア対応を進めることは、逆にリスクが高くなるだろうという点も懸念されます。つまり、私のような体験をしたユーザーにとって、「参加」してこない企業は、ユーザーの期待を裏切ることになるからです。
昨日はイベントの中継ということもあり、私自身のtwitterも1日で多くのフォロワーが増えましたが、これまでのパーマリンクからコンテンツを蓄積して資産とするという【ストック】の発想に、twitter に代表されるような【フロー】の視点が必要になってきます。
今後企業のソーシャルメディア活用は「ストック&フロー」の両方の視点で設計していかなければなりません。大変な時代になったものです。

ソーシャルメディアは、ストック&フローで考える」への4件のフィードバック

  1. I’ll at once grab your rss feed as I can not uncover your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have got any? Kindly let me know to ensure that I could subscribe. Thanks.

  2. I simply wished to appreciate you once again. I usually do not know the issues I could possibly have taken care of within the absence of those elements discussed by you concerning that region. Totally was the depressing condition in my position, but seeing a new specialized tactic you solved it made me to leap for delight. I’m grateful for the perform and in many cases hope that you recognize what a strong job your are placing in teaching people right now through a net web page. In all probability you have never ever got to know all of us.

  3. I simply want to mention I am just all new to blogs and certainly savored you’re web-site. Almost certainly I’m going to bookmark your blog post . You actually have tremendous writings. With thanks for sharing with us your website.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 * が付いている欄は必須項目です